woensdag 29 mei 2013

De Vooruit en nostalgie.

Ah de Vooruit in Gent, hoeveel mooie uren heb ik daar niet versleten ... mijn eerste concert gezien (Vaya con Dios begot), eerste lief opgescharreld, mijn eerste toneelstuk opgevoerd ... jaja, ik heb echt wel véél herinneringen aan dit prachtige gebouw.

triomfbier

En toen werd de Vooruit 100 jaar. En dat vieren ze een heel jaar lang met Vooruit 100. Wat ik altijd zo leuk aan de Vooruit gevonden heb, is dat er zoveel verschillende dingen te doen zijn. Toneel, dans, concerten, fuiven, ... de lijst is eindeloos en daar spelen ze natuurlijk op in tijdens hun feestjaar met een zeer uitgebreid programma. En ze blijven niet alleen in de Vooruit zelf, er valt overal in de stad wel iets te beleven.

Maar voor veel mensen is de Vooruit vooral het café. En daar gaat eigenlijk deze blogpost over. Allez, 't is te zeggen over de keuken. Ze zijn namelijk in hun archief gedoken en hebben heel wat oude menu's gevonden. Nu was het niet hun bedoeling om die recepten na te maken, maar om er een nieuwe eigentijdse draai aan te geven. Ze hebben daarvoor heel wat kooktalent aangesproken: Michael Vrijmoed (van het nieuwe hippe restaurant Vrijmoed), Lut De Clerq (ex AB kok), de meisjes van Alle Dagen Honger en de mensen van het bio-veggie restaurant Avalon.

Gedurende het hele jaar kun je afwisselend van deze (voornamelijk bio)gerechten proeven én, wat ik wel leuk vind, je kan gratis de receptenfiches (mét foto) krijgen. Altijd mooi meegenomen (letterlijk dan). Ah ja, en daarbij kan hun - speciaal voor deze gelegenheid gebrouwen - Triomfbier zeker niet ontbreken.

vooruit2

Maar ook de vaste kookploeg van de Vooruit heeft nieuwe varianten op oude klassiekers bedacht én ik mocht daar bij zijn. Silvia en Gerlinde waren de creatievelingen van dienst een hebben een leuke draai gegeven aan de alom bekende asperges, het stoofvlees, de rosbief en nog veel meer.

vooruit1

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik liever kook dan de journalist uithang vandaar de wel heel erg povere fotoreportage, maar ja, ik kuis nu eenmaal liever asperges. Hehe.

Fin, ik wil maar zeggen, ga ne keer naar de Vooruit, hang de toerist uit, de culinaire recensent, de cultuurkenner, de leerling (want er zijn talrijke (kook)workshops voorzien) of wat voor type je ook bent. Ge moet hier maar ne keer zien, je gaat er zeker je gading vinden.  Ik heb dat altijd al gedaan.

Ann








Geen opmerkingen:

Een reactie posten