vrijdag 5 april 2013

Volwassen muffins met rumrozijntjes en speculoosstreusel

Toen Caroline van Avocado van de Duivel  een mooie doos met allemaal lekkers van Lotus in de bus kreeg, kon ik het niet laten en erop reageren. "Waarom krijg ik zo geen doos?", was mijn repliek. Een dag later kreeg ik telefoon... van Lotus. Of ik ook zo'n doos wou. Gniffel.

Fin, ik heb dus ook zo'n doos, speciaal voor hun Lotus kookboek challenge. En met de crumble die erin stak heb ik muffins gemaakt, voor hun kookboek. Allez, er staan nog muffins met crumble of streusel in de lijst van deelnemers, maar de mijne die zijn écht lekker. Kom, we beginnen eraan!

muffins with rum raisins and speculoos streusel

Wat heb je nodig voor 10 stuks? 

50 g rozijnen
rum
2 eieren
150 g suiker
1 el vanille-extract of 1 zakje vanillesuiker
150 ml volle yoghurt
100 ml zonnebloemolie
250 g zelfrijzende bloem
1/2 tl speculooskruiden
4 el speculooskruimels 


Doe de rozijnen in een kommetje en laat ze 1 nacht weken in (bruine) rum. 

Verwarm de oven voor op 185°. 

Doe de eieren in een kom en klop ze los. Roer er de suiker en de vanille onder. 

Daarna mag er de yoghurt bij en vervolgens de olie. Blijf roeren tot de olie volledig is opgenomen. 

Giet de rozijntjes af en doe bij het beslag. 

Doe de bloem en de speculooskruiden bij de rest en roer het grof onder het beslag. Er mag nog wat van de bloem zichtbaar zijn en er mogen zelfs nog klonters inzitten. Als je het te veel roert dan mislukt het beslag. 

Verdeel het deeg over de muffin of cupcake vormpjes en besprenkel met de kruimels. 

Zet de cakejes in de oven en laat 20-30 minuutjes bakken tot ze gaar zijn. 

Lekker ze!

Smakelijk!

Ann



7 opmerkingen:

  1. Ik ben niet zo aan muffins, maar deze foto vind ik zo wauw !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Werkt die oproep aan Lotus ook hier? Het feit is dat wij hier nogal grote afnemers zijn van de speculoos. ;o) En ooo... wat lekkere muffins!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hmmm... helaas zit ik op mijn werk, dan zal ik maar genoegen nemen met een speculoosje te gaan pikken uit de vergaderzalen zeker?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik hou niet van sterke drank in mijn gebak maar de foto vind ik super!

    BeantwoordenVerwijderen