zaterdag 23 maart 2013

Smeuïge wortel-bloemkoolpuree

Het is ne keer iets anders, gelijk ze bij ons zeggen. Iemand had er mij eigenlijk al op betrapt: "je hebt iets oranje gemaakt omdat het zo schoon past in dat potteke". Eh ja dus. Gniffel. Ik denk na over kleuren, combinaties en dergelijke. Ik heb de bloemkool en worteltjes gestoomd, maar koken gaat ook zenne. Het receptje heb ik ooit ergens uit een boekje geknipt, maar geen idee uit het welk. Excuus hiervoor. Kom, we beginnen eraan!


bloemkool wortelpuree


Wat heb je nodig voor 4?

1 bloemkool
4 grote wortelen
1 el venkelzaadjes
2 el zure room
zout, zwarte peper


Schil de wortelen en snij in rondelletjes. Snij de bloemkool in roosjes. Stoom ze gaar in 15 minuutjes ongeveer (tot ze zacht zijn). Doe in een keukenrobot en pureer de groenten samen met de zure room, zwarte peper en zout. Schep in een kommetje en strooi er de venkelzaadjes over.


Voor wie het zoet wil, mag er nog 1 el honing onder mengen.

Smakelijk!


Ann

13 opmerkingen:

  1. Ik krijg al honger en 't is nog zo vroeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmm... Mjammie. Misschien ook wel te gebruiken als dip met broodstengels of zo'n plat brood?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat weet ik nog niet zo goed. Daar is de smaak iets te delicaat voor, denk ik.

      Verwijderen
    2. Misschien met wat komijn of curry erbij dan ipv het venkelzaad?

      Verwijderen
  3. En we blijven pinnen ... alleen al omdat het er zo mooi uit ziet !
    By the way ... groot dilemma dit weekend, kiezen we nu al voor een lenteslaatje of toch nog voor iets uit de winter ? Het werd het laatste, uitgekozen door de 'husband' ... met rode bietjes en geitenkaas ... zalig lekker !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De puree van zoete aardappel/pastinaak/wortel/knolselder... (zelf uit te kiezen) met rode uien van Ottolenghi is hier een waar succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha, blij dat ik niet de enige ben die zo obsessief met kleur omgaat. Heel mooi potje trouwens ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey! Vandaag net deze blog ontdekt en het ziet er allemaal ge-wel-dig uit!. Ik denk dat ik me vandaag eens waar aan deze lekkere puree!

    BeantwoordenVerwijderen