donderdag 8 november 2012

Moet je nu eens iets weten?

Ik ben in den drank gevlogen. Echt. Ik had in het kookboek van Sofie Dumont een recept gezien van een cocktail, de Alexander. En die sprak mij enorm aan. Daarnaast heb ik ook heel weinig tijd om te koken de laatste tijd, dus een drankske is een welgekomen afwisseling... en minder afwas.


alexander


Lang verhaal, kort verhaal: heb die Alexander gemaakt en ik vond hem lekker (da's ook het drankje op de foto). Maar toen ben ik eens gaan zoeken naar het originele recept en blijkbaar wordt dat met crème de cacao gemaakt, niet met koffielikeur. Ik geef het maar mee, ik ga dat nu niet speciaal gaan kopen.

Ben daarna aan het experimenteren geslagen en eigenlijk vind ik mijn nieuwe versie een pak lekkerder. Heb er geen foto van (ziet er toch hetzelfde uit), maar ik geef je het recept graag mee.


De Alexander:

2 cl cognac
3 cl koffielikeur (genre Kahlua, After, Tia Maria, Sambuca al caffè...)
3 cl room
snufje gemalen koffie

Doe alles behalve de koffie in een mixglas, doe er enkele klontjes ijs bij en schud heftig. Giet in een martiniglas (zonder het ijs) en verstuif er de koffie over.



De Photo-copytail:

2 cl gin van goeie kwaliteit*
3 cl koffielikeur**
3 cl room
muskaatnoot



Doe alles behalve de muskaatnoot in een mixglas, doe er enkele klontjes ijs bij en schud heftig. Giet in een martiniglas (zonder het ijs) en rasp er wat verse muskaatnoot over.


Smakelijk... eh sorry... schol!



Ann



*Ik heb The Botanist gebruikt. Niet makkelijk te vinden, maar de lekkerste gin die ik ooit geproefd heb.
** Ik heb sambuca al caffè gebruikt, soms te vinden in de delhaize. Niet zo lekker om zo te drinken, maar super in een tiramisu. Ideaal voor mensen met een notenallergie.



4 opmerkingen:

  1. Nam nam nam nam...
    Lap, nu moet ik nog wachten tot ik geen borstvoeding meer geef om dit pareltje te proeven... fff :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De originele versie is ook goed te smaken :-), is hier al een klassieker in huis ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat klinkt lekker! Jammer dat het nu nog een beetje te vroeg is voor cocktails ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit wordt de einderjaarscoctail hier sé, ben er zeker van!

    BeantwoordenVerwijderen