woensdag 21 november 2012

Bladerdeeggebakje met rode biet.

Ik heb dit recept gehaald uit een Delicious kookboek. Het boeide mij op een of andere manier, een soort van confituur maken van rode biet met appel en dat dan in een hartig gebak draaien, dat had ik nog niet gedaan. Gelukkig voor mij viel het resultaat reuze mee. Je moest eigenlijk verse rode bieten gebruiken en ze dan roosteren, maar dat was mij nu net iets teveel van het goeie en daarom heb ik voorgekookte exemplaren genomen. Voor mij is dit perfect als aperitiefhapje of voorgerecht (met een kruidig slaatje).


rodebietbladerdeeg


Wat heb je nodig?

1 rol kant-en-klaar-bladerdeeg
2 appelen
2 redelijk grote rode bieten (kant en klaar)
200 ml rode wijnazijn (of 100 ml rode wijnazijn + 100 ml rode wijn)
150 g kristalsuiker
2 steranijs
1 à 2 kruidnagels
1/4 tl muskaatnoot
150 g geitenkaas (ik heb Chavroux tendre bûche genomen)
1 tl tijm
1 ei (losgeklopt)

Rasp de appelen en de rode bieten (best handschoenen aandoen) en doe ze in een kookpot. Giet er de rode wijnazijn bij en de kristalsuiker. Ook de steranijs, kruidnagel en muskaatnoot mag erbij. Breng al roerend aan de kook en laat 1 uur zachtjes sudderen en pruttelen onder deksel (af en toe roeren). Doe na een 1 uur het deksel van de pan, zet het vuur hoger en laat 8 minuutjes koken tot je een soort van marmelade hebt. Haal van het vuur en laat afkoelen.

Verwarm de oven voor op 200°.

Ontrol de bladerdeeg maar laat op het papier liggen. Bestrijk het bladerdeeg voor de helft met de rode bietmarmelade maar blijf 2 cm van de rand. Snij de kaas in plakjes en verdeel op de marmelade. Bestrooi met de tijm.

Bestrijk de rand met eiwit en vouw het bladerdeeg dicht. Druk de randen goed aan (met het uiteinde van de steel van een vork of lepel bijvoorbeeld). Bestrijk de bovenkant van de dichtgevouwen bladerdeeg volledig in met het ei. Kerf hier en daar het deeg wat in.

Zet 25 minuutjes in de oven tot het gebak goudkleurig ziet.

Het wordt aangeraden om te eten met wat zure room, maar ik had het niet en heb het eigelijk niet gemist.

Smakelijk!


Ann

Geen opmerkingen:

Een reactie posten