zaterdag 29 september 2012

Onbekend maar bij mij zeker bemind: zwaardschedes

Of nog gekend als 'Messen'. Ik ben er dol op, moeilijk is het niet om klaar te maken, je mag het alleen niet te lang op het vuur laten of je kan op rubber kauwen. Ik hou het recept altijd zeer eenvoudig: look, witte wijn, peterselie, chili en citroen. Meer niet. Kom, we beginnen eraan.


messen


Wat heb je nodig voor 4 (voorgerecht)?

800 g zwaardschedes (messen)
3 teentjes look (fijngehakt)
1 chilipeper (fijngehakt)
10 cl droge witte wijn
zeste van 1 biocitroen
1 volle hand platte peterselie (fijngehakt)
3-4 el olijfolie
zwarte peper

Was de messen grondig zoals je bij mosselen doet (minstens 4 keer tot het water helder is). Wees voorzichtig, de schelpen zijn scherp als... messen.

Doe de olijfolie in een grote koekepan, warm op en doe er de chili en look bij. Laat 1 minuutje bakken (niet te hoog vuur). Doe nu de messen in de pan en zet op hoog vuur. Doe er de wijn bij, de zeste en de peper. Laat 2 minuutjes bakken tot de messen mooi open zijn. Verstrooi er de platte peterselie over en zet de pan op tafel. Heerlijk met een stukje stokbrood.


Smakelijk!


Ann

4 opmerkingen:

  1. dit wil ik al zo lang eens maken en de foto doet me alleen nog meer watertanden om het eens te proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet wel de maaginhoud verwijderen als je ze opeet. Je zal onmiddellijk zien wat ik bedoel. Ze zijn ook heerlijk (en misschien zelfs op hun best) gestoomd.

      Verwijderen
  2. Heel knappe foto Ann. Je zie het kookvocht in dat broodje trekken! Ik at deze nog nooit, ik ga eens speurneuzen bij de visboer.

    BeantwoordenVerwijderen