maandag 16 juli 2012

Dag 16: Supersnelle broccoli-courgette soep.

Alhoewel ik vrees dat we deze zomer geen overvloedige courgettenoogst zullen hebben, blijf ik positief denken. Met als gevolg dat jullie vandaag een broccoli-courgettesoep voorgeschoteld krijgen. Ik ben dol op deze soep, niet alleen vanwege de smaak, maar ook omdat er heel weinig werk aan is. En ze is nog gezond ook. Boordevol vitamientjes en calcium en zo. Verantwoord lekker zeg maar.


broccoli courgettesoep


Wat heb je nodig?

1 à 2 el olijfolie
1 ajuin fijngehakt
2 courgettes (normaal formaat)
1 broccoli
1 groentenbouillonblokje
3 el fijngehakte peterselie
1/2 el graantjesmosterd
peper en zout


Doe de olie in een kookpot en fruit er de ajuin in. Snij de broccoli in roosjes en de courgettes in blokjes van 2 cm. Doe bij de ajuin en laat een minuutje of 4-5 meesudderen. Doe er 1 1/2 liter water bij en het groentenbouillonblokje. Breng aan de kook en laat 15 minuutjes koken tot de broccoli gaar is.

Mix de soep grondig. Doe er de fijngehakte peterselie en graantjesmosterd bij en roer goed. Kruid bij met peper en zout.

Smakelijk!


Ann


10 opmerkingen:

  1. 't Ziet er lekker uit, maar ik maak me minder zorgen om de courgettes. Bij ons is er amper broccoli te vinden in de supermarkt. De krant zei iets van problemen in aanvoer. Ik mis m'n lievelingsgroente... :(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga dat sebiet eens supersnel klaarmaken. Ziet er lekker uit :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Idem vaststelling van de courgetteoogst hier... maar dat houdt ons niet tegen dit soepke eens te testen. Al was het om deze twee hier-niet-geliefde-groenten toch geliefd te maken bij de huisgenoten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik heb er al 2 gehad ! da's al 1 meer dan vorig jaar ! bij mij een succes dus ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Juist nog 3 uit den hof geplukt zie, de soep staat op!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. uw kommetje is ook heel schoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ken alleen broccolisoep, maar met courgette klinkt ook wel erg lekker:)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een heerlijke soep! Ik heb ze net gemaakt en ze was heerlijk! Ik heb nog wat fettakaas in gebrokkeld, een leuk extraatje!

    BeantwoordenVerwijderen