donderdag 26 april 2012

Tweemaal gebakken appel kardemom cake

Ja, je leest het goed. 2x gebakken én met kardemom, da's een specerij die ik zowel voor hartige bereidingen als voor desserts gebruik. Ik hou er dus echt wel van. In deze cake gaat het perfect, maar ik kan mij voorstellen dat sommigen er wat huiverachtig tegenover staan. Je kan de kardemom gewoon weglaten of vervangen door kaneel. Ook lekker.

Dez cake moet dus in twee tijden gebakken worden. Dat is om een krokante korst te vormen. Dit alles in het kader van: waarom normaal doen als het ook anders kan hé.



apple cardamom cake


Wat heb je nodig?

200 g bloem
6 kardemom peultjes of 1 kleine koffielepel kaneel
1 snufje zout
100 g rietsuiker
1 kl bakpoeder
20 cl melk
80 ml olie (type arachide, maïskiem, koolzaad,...)
1 groot ei
2 appels

Voor de tweede bak:
80 g boter (op kamertemperatuur)
1 ei
100 rietsuiker
1 zakje vanillesuiker of 1 kl vanille-extract

Verwarm de oven voor op 175°.

Haal de pitjes uit de kardemompeultjes en stamp ze fijn in een vijzel. Doe de bloem, kardemom, zout, rietsuiker, bakpoeder in een kom en meng goed. Doe de melk, olie en het ei in een kommetje en klop het ei los. Giet de natte ingrediënten bij de droge en roer goed tot alle klontertjes verdwenen zijn.

Schil de appelen en haal er het klokhuis uit. Snij de appelen in plakken van 3 mm dik.

Vet een springvorm in (22-24 cm doorsnede). Stort hierin het deeg en leg hierop de appelschijfjes. Zet de taart gedurende 15 minuutjes in de oven.


Klop ondertussen de boter met de suiker tot een lichte massa. Doe er het ei en de vanille bij en klop nog wat verder.

Haal de taart uit de oven en doe hierover het tweede deeg (spreid wat uit maar perfect moet het zeker niet zijn). Zet de taart terug in de oven gedurende minstens 25 minuutjes. Test met een satéprikker of de taart gaar is. Als de prikker er droog uitkomt, is de taart klaar.

Laat 5 minuutjes afkoelen en ontvorm. De taart is op z'n lekkerst als ze volledig is afgekoeld.

Smakelijk!



9 opmerkingen:

  1. "Heb ik genoeg appels in huis?": Is het eerste wat door mijn hoofd schiet. De rest heb ik standaard wel op voorraad. Nu nog tijd zien te vinden om de keuken in te duiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze taart ziet er zo lekker uit en als ik de uitleg lees krijg ik het water al in de mond uds wou ik 'm zeker eens proberen. Kardemom, nooit van gehoord, dus zeker niet in huis. Vandaag heb ik peultjes gekocht, ik heb me laten vertellen dat ik daar de pitjes moet uithalen en die in de vijzel plat stampen, maar jong, dat ruikt stràf! Ik twijfel heel erg of ik dat wel ga gebruiken. Mindert dat met het bakken?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. neen, niet echt. Dus misschien maar 3-4 pitjes gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En de combinatie kardemom/kaneel, is dat te proberen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zou ik eerlijk gezegd niet doen. Wat je altijd kan doen (ik doe dat ook zo) is een heel klein beetje van het deeg mengen met een snufje van de kruiden en dan proeven. is het rauw lekker, dan gaat het gebakken nog beter zijn. :-)

      Verwijderen
  5. Ja lap, nu had ik ze vandaag gemaakt voor mijn schoonvader zijn verjaardag, ik haal zo'n plat donker ding uit de oven, trekt in niks op dat van jou. Nu ik het recept herlees blijkt dat ik 20ml melk ivp 20 cl heb gebruikt :-(
    Maar de kardemomsmaak zit wel goed hoor dus ik ga 'm zeker nog eens maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow! Finallу I got а webρage frοm wherе I knoω how to in fact get uѕeful datа regardіng
    my study аnd knowledge.
    My site > just click the following article

    BeantwoordenVerwijderen