dinsdag 6 maart 2012

Superzalige portobello champignons uit de oven.

Het is naar het schijnt nog steeds "Dagen zonder vlees", en ja... wat moet je op den duur eten, nietwaar? Ik ben nog eens gaan grasduinen in mijn kookboekencollectie en ik ben opnieuw terechtgekomen bij "Spatels & Stiletto's". Mijn absoluut favoriete kookboek. Ik heb aan het oorspronkelijke recept roquefort toegevoegd om dat die simpelweg op moest. En het was héél lekker, maar 't gaat evengoed zonder hoor.

Die portobellochampignons zijn van die heel grote champignons die gebruikt worden om te vullen. Ze hebben een heel vlezige structuur en kunnen een doorsnede hebben van wel 10 cm. Groot dus. Maar wel heel smaakvol.



portobello ovendish


Wat heb je nodig voor max. 4 personen?

4 grote portobello champignons (of portobella, portabella)
1 blik tomaten in blokjes (400 g)
1 ajuin
3 teentjes look + 2 extra (optioneel)
1 gedroogde chili (of 1 mespuntje pili-pili)
1 kl suiker
2 el fijngehakte peterselie
lookkruiden (Piet Huysentruyt) (optioneel)
peper en zout
75 g roquefort of 50 g fijn geraspte cheddar


Voor de crumble:

4-6 sneetjes oud wit brood
1 klein bosje verse basilicum
1 el fijngehakte peterselie
25 g parmezaan

Olijfolie


Hak de ajuin en de 3 teentjes look fijn en fruit ze gedurende 3 minuutjes in wat olijfolie. Doe er de chili bij en laat nog een minuutje meestoven. Doe er de tomatenblokjes bij, de suiker en kruid met peper en zout. Laat 20 minuutjes pruttelen op een zacht vuurtje. Voeg er wat water aan toe als de saus te dik wordt.


portobello ovendish uncooked


Schil (jawel) de champignons door het bovenste vel van de binnenkant met een keukenmesje naar het centrum te trekken. Dit gaat echt heel makkelijk. Snij de dikke "stam" af. Kruid met wat lookkruiden of leg er plakjes fijngesneden look op.

Doe het oud brood, de basilicum, parmezaan en peterselie in een keukenrobot en mix tot je een mooie crumble hebt.

Haal de saus van het vuur, en doe 1/3de van de saus op de bodem van een ovenschotel. Schik hierop de champignons en verdeel er de rest van de saus over. Verbrokkel er de kaas over. Besprenkel met de crumble, doe er nog wat olijfolie over en zet gedurende 25 minuutjes in een voorverwarmde oven op 180°.

Heel lekker met een slaatje. Ik heb er geen aardappelen of zo bij geserveerd. Wat brood is meer als voldoende.

Smakelijk!

3 opmerkingen:

  1. dienen optionele PH moogt ge eruit laten voor mij, liever iets verser uit de tuin dan ! Voor 'schimmelgewas' zwicht ik altijd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen