donderdag 7 juli 2011

Ben confituur aan het maken...

... hou je vast. Voor de eerste keer in mijn leven. Begin deze week waren het aalbessen en abrikozen. Vandaag nog eens aalbessen.



aalbessenconfituur/red currant jam




Heb ook nog cassisbessen staan (véél) maar ik weet niet zo goed wat ermee aan te vangen. Ik vind dat eigenlijk niet zo lekker. Iemand een idee?

Ik doe het nu nog op de luie wijvenmanier met geleisuiker. Volgend jaar ga ik eens flink beginnen experimenteren met gember en zo. Moet kunnen. Tuurlijk wel. En als 't niet lukt dan zullen de kippetjes gelukkig zijn.

;-)

6 opmerkingen:

  1. Die foto die roept gans mijn jeugd op, hij is dan ook onbeschrijvelijk mooi voor mij.
    Mijn ouders hebben ook al heel hun leven cassisbessen, omdat het naar het schijnt zoveel vitamine c bevat, ik lust het in ieder geval niet; ik dacht dat mijn moeder er likeur van maakte en siroop voor op ijs of voor in wild en andere sausjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat je siroop kan maken van cassisbessen, maar vraag met niet hoe :). Ik vind cassissorbet ook superlekker, maar ik weet ook niet hoe de verhoudingen zijn om dat zelf te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zelfgemaakte konfituur smaakt zoveel beter! Heb zopas ook konfituur gemaakt van aalbessen uit mijn tuin (ik gebruik geleisuiker, super gemakkelijk en snel klaar). Binnenkort ga ik op stap om in het wild braambessen te gaan plukken en er dan ook konfituur van te maken. Zo kunnen we het jaar rond genieten van die heerlijke vruchten!
    I.v.m. cassisbessen vond ik dit op het net: 't is eerder gelei die je kunt maken, net zoals gelei van rode of witte aalbessen. Je kan de cassis natuurlijk mengen met rode of witte aalbessen, of, nog lekkerder, met frambozen. Een gelei van cassis, met daarin bosbessen of stukjes aardbei, is ook lekker. Je kan er ook een coulis van maken, heerlijk op desserten, of om er later bavarois van te maken.
    Hoe maak je de gelei van cassisbessen?
    voor 2 kg cassisbessen, 1 kg geleisuiker. De bessen gaar koken, uitpersen en het sap wegen (je hebt 1 L sap nodig). Het sap aan de kook brengen en de suiker er ineens bijvoegen. Al roerend nog ongeveer 3 minuten laten opkoken. Afvullen in glazen potten.
    Groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dat zijn toch schoon kommen hé !! ik heb zo 1 met rode streep maar ik denk dat ik er nog wel een paar ga aanschaffen... En die minikes daarvan zijn ook schattig !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, maar wel pokkeduur zenne. Pffft. Ze weten dat ze schoon gerief hebben.

    @ Hilde, merciekes hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Siroop maken van die cassisbessen....met wat witte wijn of bubbels heb je dan een heerlijke kirr (royal)....
    Santé!

    BeantwoordenVerwijderen