maandag 4 april 2011

Smeuïge hummus van rode biet.

Ik ben dol op rode biet maar wederhelft helaas niet. Dus moet ik op zoek gaan naar creatieve oplossingen om die dingen thuis verkocht te krijgen. Gelukkig is deze absoluut goed bevonden door mijn kritische (lees: verwende) jury, dus ik blij. Het is ook heel lekker trouwens én gezond. Wat willen we meer?


beetroot hummus


Wat gaat daar allemaal in?


500 g rode biet (gekookt)
400 g kikkererwten (1 blik dus)
1 teentje look (fijngesnipperd)
150 g griekse yoghurt
2 fikse eetlepes tahin(i)*
1 koffielepel gemalen komijn
2 eetlepels citroensap
peper en zout
1 eetlepel olijfolie + eetlepel na het mixen


* De tahin(i) is een Libanese sesamzaadpasta. Deze is te verkrijgen in de Delhaize (bij de verse pesto en zo) of in de biowinkels (in bokalen).


Snij de rode biet in kleine stukjes en doe alle ingrediënten in een foodprocessor of hoge kom. Mix tot je een gladde pasta bekomt. Doe in een mooi serveerkommetje en doe er de laatste eetlepel olijfolie over. Da's alles! Heerlijk op toastjes, ciabatta...

7 opmerkingen:

  1. dat moet ik vast en zeker eens proberen ... heb er hier een die het sap drinkt om beter te kunnen presteren :-) deze pasta zal alvast
    veel lekkerder zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Allez vooruit, dan zaai ik dit jaar terug rode bietjes in mijn moestuintje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tahin hebben ze ook spotgoedkoop bij Turkse supermarkten. Je kan zelfs kiezen tussen verschillende soorten. Ziet er wel een lekker dipje uit trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Onze smaken komen goed overeen, hé Ann. Wanneer nodig je mij eens uit ;-)
    Het is maar goed dat je er kikkererwten in hebt gedaan, want 'hummus' is Arabisch voor, ja, kikkererwten.
    Tahini kan je ook in een dipje omtoveren door er knoflook, citroensap en wat olijfolie aan toe te voegen, alsook een beetje zout en peper.

    Mijnen Bert lust ook geen rode bieten (vooral mannen die het niet lusten, is mij al opgevallen), maar ik verwerk ze vaak in een slaatje en dan eet hij het toch. Hij is verzot op mijn hummus, dus zal ik zeker volgende keer dit receptje eens toepassen.

    Moet nog even zeggen dat ik vol bewondering ben dat jij elke feckin' dag een nieuw recept op dit blog hebt staan. Keep 'em coming !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha gelukkig nog niet op pagina 4 ofzo beland dus hoefde ik niet eens zo heel erg te zoeken naar dit recept. Jeetje wat maak je toch veel en alles ziet er super uit. Ik heb net een romige bospeen-kokossoep gemaakt voor vanavond en deze bietenhummus gaat daar vast heel goed mee combineren. Zie ik alleen dat ik geen griekse yoghurt in huis heb. mmm, klein beetje gewone volle yoghurt dan maar. Bedankt voor het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vandaag dit receptje gemaakt. Heerlijk! Gezien de gigantische hoeveelheid rode bieten in onze hof, gaat dit nog heel vaak op tafel verschijnen! Nu alleen de dochter nog overtuigen...

    BeantwoordenVerwijderen