zaterdag 1 januari 2011

Cranberry-appelcake

Elk jaar koop ik veenbessen, meestal om er saus van te maken. Maar we hadden er eigenlijk niet zoveel zin in, en dus bleven die bessen maar liggen. Ik heb verschillende recepten gevonden voor cranberrycake maar ik had het gevoel dat de meeste recepturen niet klopten. De verhouding 3 eitjes en een 1/2 kilo suiker leek me nogal veel. Of er werd massa's bloem gebruikt, maar zonder bakpoeder of iets dergelijks. Dus ben ik zelf beginnen experimenteren met dit geslaagd resultaat. De cake is heerlijk luchtig met hier en daar een zure toets van de veenbessen.


cranberry apple cake


Hoe maak je het?

4 eitjes
225 g suiker
170 g boter
200 g zelfrijzende bloem
1 koffielepel vanille extract of 1 zakje vanillesuiker
1 snufje zout
1 appel (geen moesappelen)
250 cranberry's of veenbessen


Klop de eitjes samen met de suiker en een snufje zout een vijftal minuutjes tot een dikke schuimige massa, de eieren moeten bijna wit zien. Laat ondertussen de boter op een heel zacht vuurtje smelten (boter mag zeker niet bruin worden). Giet dit al kloppend voorzichtig onder het eiermengsel. Vouw er de gezeefde bloem onder en zorg dat alles goed vermengd is.

Schil de appel en snij in kleine blokjes. Was de veenbessen en haal er de eventueel slechte exemplaren uit. Meng het fruit voorzichtig onder het deeg. Doe het deeg in een beboterde springvorm van +/- 24 cm.

Bak gedurende een 55-tal minuten (afhankelijk van de oven) in een voorverwarmde oven op 180°. Check met een breinaald of de taart gaar is. Let wel, de veenbessen geven wat rood vocht af dus helemaal droog zal de naald er niet uitkomen.

Edit: Gebruikers van een iPhone, gelieve niet aan uw scherm te likken.


Smakelijk!

17 opmerkingen:

  1. Wat een mooie banner foto!!! De weerspiegeling in de lepel, heel erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Was me ook opgevallen die bannerfoto! super !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. of over het klavier van uwen laptop te kwijlen !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je, ik vond de vorige niet 'fris' genoeg. En aangezien dit toch een culi-fotoblog aan het worden is... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mjam...ziet er lekker uit,die ga ik zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijke recepten las ik hier, likkebaardend lekker zelfs :) De bannerfoto viel me ook al meteen op, een plaatje!
    Dank je wel voor je reacties op 'deze is ook leuk', super om weer een nieuw blog te vinden op deze manier. Zo af en toe linken we naar een recept, koken, bakken en braden is vanzelfsprekend ook creatief. Vind je het goed dat ik een keer naar een recept van jou link met foto?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. uw blog gaat geen vriend worden van mijn lijn.. =)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Great shot! I love the teacups in the back. This looks delicious!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm ... *klikt weg* ... *komt toch nog eens terugpiepen* ... hahahaha :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ziet er jum uit! Leuke blog trouwens en prachtige foto's ook! Ik zou ook wel graag wat mooiere foto's voor mijn eigen blog willen maken, maar het probleem is dat ik meestal pas kook als het al donker is.. En mijn late night photography is vaak niet zo geslaagd. Heb je daar soms tips voor?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Met mijn camera stel ik eerst handmatig mijn witbalans in aan de hand van een grijskaart. En ik zet meestal mijn gerechten onder mijn dampkap omdat daar het licht het mooist is en voor de minste schaduwen zorgt. Zeker nooit flits gebruiken en als je met statief fotografeert zijn de foto's nog zuiverder.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Maar eerlijk gezegd, probeer ik zelf zoveel mogelijk overdag te fotograferen want ik heb de techniek nog niet zo goed onder de knie.

    Deze madam is daar heel straf in: http://smittenkitchen.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Merci voor de tip, dat is inderdaad een straffe site.. Maar jij bent toch ook al goed bezig vind ik! :) Nog veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Morgen ga ik een gerechtje posten dat ik 's avonds gefotografeerd heb, ziet er bijlange niet zo mooi uit als de foto's die ik met daglicht neem. :(

    BeantwoordenVerwijderen
  15. deze cake ga ik ook eens uittesten
    wat de foto's betreft: mijn vriend is eigenlijk de fotograaf thuis. Maar ik probeer toch eerst zelf een goede compositie te vinden. Nu staat er standaard een fototoestel op een statief in de eetkamer/keuken. Het ene lukt al wat beter dan het andere. De achtergrond is ook wel belangrijk, maar met photoshop kan je nog veel corrigeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik kan niet photoshoppen, dus het moet direct goed zijn. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen